TAPIO: TSEKKAA TÄÄ MIKKI – RAKKAUDESTA RÄPPIIN

Tsekkaa tää mikki - Rakkaudesta räppiin

 

TAPIO
“Tsekkaa tää mikki – Rakkaudesta räppiin”
3.-31.3.2018
Avajaiset: 2.3.2018 klo 17.00 – 20.00

Tsekkaa tää mikki – Rakkaudesta räppiin on kontrastien sävyttämä, rosoinen, rajat rikkova ja ennenkaikkea laaja läpileikkaus Suomiräpin pioneereista aina tämän päivän uusimpiin talentteihin valokuvien voimin toteutettuna. Setti sisältää Suomiräpin eri genren esittäjiä laidasta laitaan tyylilajiin katsomatta.

Kokonaisuus on jaettu kahteen erilliseen osioon. Esimmäisessä osiossa toistuu miltei poikkeuksetta vahva valon ja varjojen leikki, jossa itse artistien lisäksi myös yleisö on vastavuoroisessa pääroolissa. Toinen osio valoittaa räppäreiden sielunmaisemaa mikin kautta suoraan kuulijan keskusyksikköön eräänlaisten tarkoin valikoitujen henkilökuvien voimin.
Näyttely antaa puheenvuoron myös keikkapaikoille, oli kyseessä sitten hämyinen lähiöhelmi tai vastavuoroisesti jopa majesteettisen maineen saavuttanut Tavastia-klubi.

Kokonaisuus on kasvatettu nykyisiin mittoihinsa lähes sadan kuvatun keikan ja tuhansien tuntien räpin kuuntelun tuloksena. Oman lisämausteensa kattaukseen on tuonut myös lukuisat keskustelut itse artistien kanssa. Näyttely onkin kuvaajan hyvin henkilökohtainen kunnian- ja rakkaudenosoitus maailman parasta Suomiräppiä kohtaan. Ajanpysäytykset on tehty vuosien 2011-2017 välillä.

- TAPIO -

Teini ottaa ahnaan, endorfiinin ja kortisolin vahvistaman huikan pitkäkaulaisesta, lasisesta olutpullosta. Aikakauden huomioon ottaen ei liene epäselvyyttä mistä päihdyke on hankittu.
Raaja ja sen jatkeenna oleva kannu suihkuttaa kromia tuohon, tuohon ja vielä tuohon. Piissi on tägiä vaille valmis. Urbaanin metsän hyvä haltija tutustui aikoinaan graffitikulttuuriin alan eri painomusteisten julkaisujen kautta ja joutui ottamaan useammankin juoksuaskeleen spraymaalinkatkuisissa pimeissä junatunneleissa stevarit perässään. Samoihin aikoihin alkoi ison lätäkön takaa kuulua itä- ja länsituulen puhaltaessa ihokarvoja nostattavaa saundia missä oli jotenkin erilainen purenta. Tässä oli sitä Jotain. Graffitikulttuuri sekä tuo outo genre oli kietoutunut jotenkin universaalilla tavalla yhteen. Hip Hop staili ja varsinkin sen rytmit alalajineen tuntuivat tulevan jostain tajunnan takaa.

Kun viimein päästiin 2000-luvulle, alkoi tuolloin varmastikin monen mielestä se aito Suomiräpin kokeilevan hapuileva esiinmarssi, jonka ytimessä sykähteli hauskanpito ystävien seurassa.

Tuolloin myös Tapiolle tuli selväksi se että Suomiräpistä oli tullut se paras huume. Tuo pinnan alla pauhaava, kaupallisten radioiden steriilien soittolistojen ulkopuolelta aaltoileva stygemeri johon hukkui mielellään tuntikausiksi kerta toisensa jälkeen. Kun vielä Tapion eka järkkäri juurtui erilaisten sattumusten kautta myöhemmin kämmeneen kiinni, oli kaikki jotenkin täysin selvää.
Kokonaisuutta on vuosien kuluessa luonnollisesti syventänyt äärimmäisen yhteisölliset räppipirskeet, infernaalisten päihdykkeiden kirkastamat bäkkäristoorit ja mahdollisuus antaa sulkimen laulaa omaa pysäyttävää lauluaan kosketusetäisyydeltä.

Lopuksi,

Tapio on valokuvauksen osalta itseoppinut ja palkittu ammattilaiskuvaaja kenen kuvista huokuu omaleimainen ja tunnistettava tyyli. Tapion uran suurin vaikuttaja ja esikuva on ollut jo edesmennyt, Hesarissa pitkän uran tehnyt katukuvauksen Grand Old Man – Hannes Heikura.
Taiteilijan “Tapio”-nimi on kunnianosoitus vuonna -82 leukemiaan kuolleen isän suuntaan.
Osa näyttelystä saaduista myyntituotoista lahjoitetaan syöpäsairaiden lasten säätiölle.

Keikkakuvat on otettu raakaversioina ja käsittelyn jälkeen ne on tulostettu suurella resoluutiolla korkealaatuiselle ja aikaa kestävälle alumiinille.

Leave a Comment

Filed under Uncategorized

Comments are closed.