näyttelyt

 

Flyerikuva_net

Tatunkhamon: Endless, nameless
3.-30.6.2017
Avajaiset: Perjantaina 2.6. klo 18.00 – 21.00
Make Your Mark Garage / Gallery
Kaasutehtaankatu 1, Rak. 6 00540 Helsinki

Kolmekymmentä puolapuuta yhtyy pyörän keskiöön,
mutta vaunulle on hyödyllisintä tyhjä tila puolapuiden välissä.
Astia on tehty savesta,
mutta sitä käytettäessä tärkeintä on sen tyhjä sisus.
Huone muodostuu seinistä, ovista ja ikkunoista,
mutta huoneen tekee käyttökelpoiseksi sen tyhjä tila.
Siksi olevainen on tarpeellinen,
mutta olemattomalle on enemmän käyttöä.

-Laotse (suom. Toivo Koskikallio)

Kuvataiteilija Tatu Hiltusen (s.1977) näyttely Endless, nameless tarkastelee tyhjyyttä ja siihen niveltyvää kauhuntunnetta, horror vacuita.
Jotta voi perustavalla tasolla ymmärtää Hiltusen taiteen sisällöllisiä ja muodollisia puolia, on ensin ymmärrettävä hänen elinympäristöään: Helsingin 49. kaupunginosaa, Laajasaloa.
Laajasalo on perinteikäs huvila -ja kartanosaari, johon 1970-luvun puolivälissä alkoi kohota kerrostaloja.
Saaren “keskiö”, Laotsea lainatakseni, on kaksikerroksinen kalkinvaalea ostoskeskus, jota ympäröivät laajat nurmikentät ja parkkipaikat.
Kun ihminen seisoo Laajasalon ostoskeskuksen halki pohjois-eteläsuunnassa leikkaavalla promenadilla ja katsoo ylöspäin, vaikuttaa taivas roikkuvan välittömästi hänen yllään. “Tyhjyys” on lähes käsinkosketeltavan lähellä. Ei lienekään sattumaa, että juuri kyseisessä ostoskeskuksessa Hiltunen on viettänyt valtaosan miehuusvuosistaan, ja että siellä ovat myös syntyneet tämän näyttelyn työt.
Tyhjyyttä on kuitenkin monenlaista.
Hiltunen kuuluu tämän tekstin kirjoittajan tavoin eräällä tavalla tyhjään miespolveen, joka kasvoi aikuisuuteen yhtenäiskulttuurin raunioilla.
Suuret kertomukset ja kollektiiviset kokemukset olivat sortuneet, tyhjiön oli täyttänyt lukemattomien erilaisten alakulttuurien, poliittisten suuntausten ja henkisten virtausten dynaaminen verkosto: hiphop, tekno, grunge, graffitit, itämaiset filosofiat, huumausaineet, rullalautailu, kansalaisaktivismi.
Laajasalo, kuten muutkin itä-helsinkiläiset lähiöt, oli otollista maaperää moisille virtauksille, koska se oli tyhjä tila; betonista ja puusta muovailtu ontto kulho.
Tyhjiö, jossa ei ole jonkinlaista alkuperäistä omaa kulttuuria, imee nimittäin vaikutteita sisäänsä vimmatulla tavalla.
Hiltusen hysteerisissä ja paikoin kauhistuttavissakin töissä on 70-luvun lopussa syntyneen ja samassa kulttuuripiirissä kasvaneen helppo nähdä sukupolvensa pirstaloitunut mielenmaisema.
Samaa mieltä on taiteilijakin.
“Tuhosin ja leikkelin kaikki vanhat työni ja kuvavarastoni näihin töihin, sekä tyhjensin kovalevyni huomatakseni, että teen uudestaan (tai oikeastaan jatkan sitä), minkä jätin kesken, kun aloitin vakavan valokuvaamisen kaksikymmentä vuotta sitten ja muutin pois “pirunsaarelta”. Eli tämä on eräänlainen retrospektiivi ja tilinpäätös”, Hiltunen erittelee.
Näyttelytöissään hän kertoo kuvaavansa “kaaosta ja sisäisen rauhan löytämistä kyseisen prosessin kautta.”
Töitä itsessään hän kuvailee kanavoiduiksi; ne syntyvät kuin itsestään. Seuraavana päivänä hän ei muista niitä tehneensäkään.
Mutta mistä nämä vaikutelmat tulevat? Mistä vuodattuu se käsitteellistymätön energia, joka saa muotonsa näissä teoksissa?
Ja eritoten: miksi tuo energia pyrkii niin sotaisasti täyttämään Hiltusen työt villeillä väreillään ja hirviömäisillä muodoillaan?
“Luonto kavahtaa tyhjiötä”, totesi Aristoteles.
Merkityksistä vapailla alueilla tuo kammo näyttäisi korostuvan.

-Perttu Häkkinen

 

Lisätiedot:
www.makeyourmark.fi

Yhteystiedot:
Make Your Mark Garage / Gallery

Kaasutehtaankatu 1, Rak. 6 00540 Helsinki
Galleristi Umut Kiukas +358 4520 41779